bucurie duhovniceasca

– Gheronda, spuneti-ne ceva despre bucuriile ce­resti.

– Si in aceasta viata exista bucurii si desfatari ce­resti, iar cel care le simte se intreaba daca in cealalta viata exista ceva mai presus decat ceea ce traiesti aici. Aceste bucurii nu se pot exprima, ci doar se traiesc.

– Gheronda, cum poti ajunge la aceasta stare?

Ca sa ajungi la starea in care sa nu poti cuprinde in tine bucuria, nici sa o poti exprima, trebuie sa iei aminte la trei lucruri: sa te misti cu simplitate, sa nu te preocupe ceilalti, sa rostesti Rugaciunea lui Iisus.Daca le faci pe acestea, va veni timpul cand vei simti atata bucurie, incat imi vei spune:

„Gheronda, am in­nebunit! Nu cumva am luat-o razna? Ce este ceea ce simt?”.

O astfel de bucurie nebuna vei avea!

– Gheronda, ca sa aiba cineva bucurie duhovni­ceasca, trebuie sa fie intr-o stare duhovniceasca buna?

– Tu ce spui? Cand poate avea cineva bucurie du­hovniceasca? Cand este nestatornic? Bucuria laun­trica vine odata cu punerea in buna randuiala a vietii launtrice si da aripi sufletului. Daca sufletul nu se incalzeste cu lucrarea launtrica, atunci seamana cu o masina al carei motor este inghetat, si trebuie impinsa, ca sa inainteze. Pe cand lucrarea launtrica – trezvia im­preuna cu supravegherea de sine, cu studiul si cu Ru­gaciunea – incalzeste sufletul, iar motorul porneste si incepe sa alerge. Atunci omul le nesocoteste pe toate cele din afara si face salturi duhovnicesti.

– Gheronda, dar nu este influentat daca se afla intr-un mediu neprielnic?

– Nu, nu este influentat, fiindca se misca intr-o alta atmosfera; se afla in afara acestui mediu. Si fi­indca se misca intr-o alta atmosfera, acest mediu nu-l deranjeaza. Este ca si cum ar vorbi alta limba, pe care el n-o cunoaste, si de aceea nu intelege ce spun ceilalti. Si e mai bine ca nu intelege, caci daca ar intelege, fie si cat de putin, atentia i-ar fi atrasa intr-acolo. Acum insa este devotat limbii pe care o cunoaste. Astfel in­cepe intrariparea launtrica. Tambur turla – Serafim si heruvimi (S-E)Stiti ce este intrariparea launtrica? Care Ceata ingereasca are aripi? Heruvi­mii sau Serafimii? Cele „Sase aripi”[8], despre care vorbeste Proorocul Isaia, care Ceata le are?

– Serafimii, Gheronda.

– Stiti cum fac Serafimii? Bat din aripi intr-un ritm… Tot astfel bate si inima, in ritm, cand exista intraripare launtrica. Atunci viata este o praznuire. Voi insa sunteti inca legate de sinele vostru; nu v-ati dezlegat de voi insiva si de aceea inima nu s-a elibe­rat, pentru a ajunge la starea aceea de a tresalta de bucurie. Ia gustati, mai copii, mai intai din aceasta bucurie si dupa aceea veniti sa mai discutam!

(Cuviosul Paisie Aghioritul, Patimi și virtuți, V, Editura Evanghelismos, p. 301-302)